20100313

THE ZOO YORK MIXTAPE VIDEO




Trots att snön fortfarande ligger vit på marken, är det en fantastisk vårsol ute idag, med spirande vårkänslor som följd. Det får mig att tänka på hur efterlängtad våren var, när jag skejtade, under de första tonårsåren. Då slapp man cykla runt och leta torrt, skejtbart underlag, i allehanda parkeringshus och industrilokaler, och om man hade otur, bli utskälld och utslängd. Den dagen gatukontoret äntligen sopade bort allt grus på gatorna, ja, då var det vår, på riktigt.

Innan mina skejtande kompisar och jag brukade ge oss ut på gatorna, brukade vi "ladda" genom att kolla på skejtfilm, hemma hos någon. Min favoritfilm var, och är, The Zoo York Mixtape Video, från 1997. Dels för att de uteslutande skejtar på New Yorks gator, dels för den grymma musiken, som utgörs av filmade radioframträdanden, från början av 90-talet, i The Stretch Armstrong and Bobbito Show, med Method Man och Ghostface Killah ur Wu-Tang Clan, Busta Rhymes, Fat Joe, etc.

Tyvärr äger jag ingen videobandspelare, i dagsläget, så jag kan inte kolla filmen på längre. Som tur är finns YouTube.

Nu: vårstädning.

No comments:

Post a Comment