20090114

CHOPPED & SCREWED


Här är Lil' Waynes hit, Lollipop, från förra året, i en chopped-and-screwed-version. Det innebär att låten är ned-pitchad och, till viss del, upphackad, där en del snuttar kan upprepas flera gånger. Upphovsmannen till denna sub-genre hette DJ Screw, och jag minns att jag läste i en artikel i The Source 2000, att det hela började med att han gav ut mixtapes, gjorda med en skivspelare utan fungerande pitchkontroll.

Det ska tydligen vara uppskattat att lyssna på sådana här låtar när man är hög på syrup. Ruset uppnås genom en drink, bestående av hostmedicin med hallucinogena ämnen, exempel-vis dextrometorfan eller kodein, och sprite, serverad i plastmugg. Det finns olika recept, vissa är spetsade med alkohol och/eller smärtstillande medel, och valet av läsk-sort är högst frivilligt. Den essentiella ingrediensen är hostmedicinen.

Jag kan tillägga att jag aldrig har testat detta berusnings-medel; knark är inte riktigt min grej. Om jag verkar farligt insatt, beror det helt enkelt på Google och ovan nämnda artikel.

Lil' Wayne råkar vara syrupmissbrukare själv, tyvärr.

Lil' Wayne Lollipop (Chopped & Screwed)

No comments:

Post a Comment